do’s & don’ts voor een goede advertentie

Adverteren is 1 ding, goed adverteren is uiteraard een tweede. Naast zichtbaar zijn via onze outdoor reclameborden is het ook heel belangrijk dat de advertentie die je plaatst een doeltreffende is. Hieronder hebben wij een aantal do’s en don’t verzameld om jouw advertentie een schot in de roos te maken.

Do

Testen en optimaliseren; wanneer er een advertentie gemaakt is, kan je ervoor kiezen om deze 6 jaar te behouden maar op die manier zal je ook 6 jaar lang dezelfde resultaten behouden of erger nog het resultaat zwakt af. Mocht het een advertentie zijn die niet aanspreekt, dan blijft deze dus niet aanspreken. Probeer eens van tekst, propositie of beeldmateriaal te veranderen. Doe dit om de voorbijgangers scherp te houden. Aan de hand van een aantal keer testen en vernieuwen krijg je ook meer inzicht in wat wel aanspreekt en wat niet.

Don’t


Niet relevante of  kwalitatieve slechte content; hierboven schreven we al dat een campagne afhankelijk is van verschillende factoren, zoals: een pakkende tekst (kort, bondig en goed leesbaar), beeldmateriaal, een goede propositie en vernieuwing. Wat van belang is, is dat alles goed op elkaar aansluit. Het moet de voorbijganger gelijk pakken. Investeer in goed beeldmateriaal en in een goed uitgedachte tekst. Gebruik bijvoorbeeld beeldmateriaal met veel contrast en heldere kleuren.

 

Do


Storytelling; zorg er telkens voor dat je een verwachting schept die je ook waar kunt maken. Door middel van relevante content en een duidelijke structuur. Trek 1 lijn in je advertenties, sociale media, website en alle communicatie. Zo ben je herkenbaar voor je (toekomstige) klant. Je neemt eigenlijk je klant mee in een verhaal (de drijfveer achter je product of dienst) en het verhaal wat je de klant vertelt moet duidelijk en aanspreekbaar zijn.

 

Don’t

 Langdradig; probeer een boodschap kort en bondig over te brengen. Een voorbijganger fietst of rijdt soms snel voorbij en het moet binnen een paar seconden duidelijk zijn wat je wilt overbrengen. 

Do

Leesbaarheid; maak de tekst zo groot en overzichtelijk mogelijk. Benut zoveel mogelijk de ruimte van het bord. Gebruik niet te veel tekst. Een strak en eenvoudig lettertype is het meest duidelijk.  De tekst moet namelijk leesbaar zijn op 25 meter afstand.