black friday tips
Sinds een paar jaar duikt eind november de term ‘Black Friday’ ook ineens in Nederland op.
De van oorsprong Amerikaanse dag is ook naar ons land overgewaaid, maar hoe is deze dag eigenlijk ontstaan?
Er zijn meerdere theorieën over de oorsprong van Black Friday. Een theorie zou zijn dat op de dag na Thanksgiving winkeliers voor het eerst zwarte in plaats van rode cijfers schrijven in het (financiële) jaar . Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar die uitspraak wordt gebruikt om aan te geven hoeveel er wordt verkocht op deze dag. Tegenwoordig is het vooral een dag waarop winkeliers flinke kortingen geven op hun assortiment. Omdat veel Amerikanen op die dag vrij zijn, gaan ze de stad in om met korting hun kerstinkopen te doen. En dan is het héél druk in de winkelstraten.
Black Friday in Nederland
In Nederland vieren we helemaal geen Thanksgiving en zijn we ook niet vrij op deze vrijdag. Toch is de dag overgewaaid naar Europa. Winkeliers in ons land gebruiken Black Friday nu ook om grote kortingsacties te houden en zo natuurlijk meer te verkopen voor de feestdagen. Een slim moment om inkopen te doen voor pakjesavond en kerst.
Reclame
Nu deze feestdag ook in Nederland zijn intrede heeft gedaan spelen steeds meer ondernemers hier slim op in. Steeds meer Nederlanders houden de koopjes rondom de feestdagen goed in de gaten. Promoten van een (speciale) kortingsactie kan effectief middels outdoor advertising. Het activeert de consument.
Het ontwerpen van een actie advertentie
Waar moet zo’n goede (buiten)reclame nu uit bestaan? Wij hebben een aantal tips die jou als ondernemer kunnen helpen met de juiste toon te vinden voor jouw Black Friday sale.
Effect: Bepaal wat je met de advertentie wil bereiken (kennis, houding, gedrag);
Het effect dat je wilt bereiken met de advertentie is bepaald gedrag bij de consument. In dit geval het kopen van jouw product.
Eenduidig: Kies één hoofdboodschap en verwoord deze zo spannend mogelijk;
De hoofdboodschap is in dit geval dat er een speciale actie of aanbieding is i.v.m. Black Friday.
Verleid: Trek de lezer je advertentie in met een opvallend beeld of een prikkelende kopregel;
Door het woord aanbieding/sale/actie zijn mensen vaak direct geprikkeld en heb je de aandacht.
Schrap: Laat weg wat overbodig is. Meer elementen betekent vaak minder aandacht;
Hoe meer tekst, drukke afbeeldingen en afleiding; hoe minder snel mensen geneigd zijn om het te lezen. Maak het zo duidelijk en simpel mogelijk.
Consistentie: Zorg dat de afzender herkenbaar en duidelijk is;
Maak altijd gebruik van het logo/slogan die via andere reclame uitingen ook gebruikt worden. Op deze manier kunnen de mensen het bedrijf steeds sneller herkennen.
Impact: Val op tussen de rest door gebruik van vorm, kleur, beeld of typografie.
Inspireer: Schrijf boeiend, dan maakt de lengte van je tekst niet zoveel uit.
Wees transparant: Vorig jaar constateerde de Consumentenbond dat het een enkele keer voorkomt dat het tijdens Black Friday om nepaanbiedingen gaat. Consumenten kunnen hierdoor achterdochtiger raken met enorme aanbiedingen. Maak uw aanbod zo concreet en transparant mogelijk.
Controleer: Vraag mensen die de advertentie niet hebben gemaakt hoe het overkomt;
Als je twijfels hebt over de advertentie op een van onze borden of schermen, helpen wij je graag!
Met één druk op de knop bedenken we samen de juiste advertentie…