in den beginne…
We kunnen ons al niks anders meer voorstellen dan dat we plat gegooid worden met reclame en advertenties. Maar waar ligt nu de oorsprong? En hoe is het ooit allemaal begonnen?
Er zijn al uitingen van ‘reclame’ gevonden in het Romeinse rijk, in de ruïnes van Pompeï. De boodschappen waren aankondigingen van bijvoorbeeld handelswaar en…prostituees. Tja, men wist toen wel wat ze belangrijk vonden.
Later in de middeleeuwen kwam hier de stadsomroeper bij. Tegen betaling kon je hier je producten laten omroepen.
Het eerste reclamebureau
Het eerste echte reclamebureau ontstond echter pas veel later. In 1843 werd deze in Philadelphia opgericht door Volney Palmer. In 1846 kwam Nijgh, wat het eerste bureau in Nederland was. Ook onderstonden er toen in de rest van het land dit soort ondernemingen. Zo werd al snel reclame niet meer uit het Nederlandse straatbeeld te denken.
Politieke doeleinden
Ook politieke partijen werden zich bewust van wat reclame kon bieden. Vandaar dat ze zich tijdens de Crisisjaren (1929-1939) ook reclametechnieken begonnen te gebruiken om kiezers voor zich te winnen. Ondertussen lanceerde de overheid haar eigen campagne ‘Sterk door werk’, met als doel werkelozen voor haar werkverschaffingsprogramma’s te werven. Zo raakte reclame steeds bekender wereldwijd.
Consumptiemaatschappij en televisie
Na de Tweede Wereldoorlog volgden de ontwikkelingen op het gebied van reclame elkaar snel op. Door de economische opleving na de oorlog kwamen er meer consumptiegoederen dan ooit beschikbaar. Hierdoor ontstond vanaf de jaren ‘70 een consumptiemaatschappij, gericht op het verbruik van zoveel mogelijk materiële producten. Fabrikanten en bedrijven gingen zich daardoor harder dan ooit inspannen om klanten aan te trekken. Tegelijkertijd onstond er nieuwe media zoals de radio en televisie. Reclamebureaus realiseerden zich al snel het potentie van deze communicatiemiddelen. In 1967 werd reclame op de radio en televisie toegestaan en nog dat zelfde jaar verscheen de eerste tv-commercial.
Reclame vandaag de dag
Vandaag de dag worden we plat gegooid met reclame. Op televisie, internet en op straat.
Op platformen als Instagram is het zelfs zo dat mensen de nieuwe billboards zijn geworden. Onder de noemer influencer etaleren mensen zich met producten online. Kim Kardashian is bijvoorbeeld de nummer 1 influencer die er rondloopt. Zonder talent of een duidelijke vaardigheid is het haar gelukt beroemd te worden en schathemeltje rijk. Puur door het verkopen van zichzelf als billboard voor producten.
Door al deze reclame uitingen vraag je jezelf wellicht af: Hoe blijf je nog relevant in een wereld van overdaad? Lees voor tips dan de do’s & dont’s voor een goede advertentie voor tips & tricks over hoe jij je kan onderscheiden met jouw advertentie!
Bron: de-lijn.nl, isgeschiedenis.nl