Johan ovinge

BOUWCENTER CONCORDIA

JOhan ovinge

BOUWCENTER CONCORDIA

”Wij bestaan al 115 jaar

Wij spraken met Johan Ovinge van Bouwcenter Concordia.

Ontstaan

Bouwcenter Concordia bestaat al 115 jaar. Sinds 1906. 

Het bedrijf begon ooit met 1 zaak in Meppel en groeide uit tot 3 bedrijven en 22 vestigingen door heel Nederland met maar liefst 250 man personeel.

In 1906 startte het bedrijf met activiteiten in de beton- en cementindustrie. Het bedrijf groeit de jaren erna gestaag en neemt in 1920 een bouwmaterialenhandel over. Dit is de eerste uitbreiding die het bedrijf kent. 

In de jaren ‘60 nam de vraag naar bouwmaterialen toe. Als antwoord daarop opende Concordia als een van de eerste in Nederland een toonzaal voor de verkoop van keukens, sanitair en wand- en vloertegels. 

In de tijd daarna volgen nog meer vestigingen en een uitbreiding van bouwcenter Concordia naar ook Primo Keukens en Concordia Keuken & Bad

 

Marketing 

Wij spraken met manager vastgoed & marketing Johan Ovinge over het bedrijf. Samen met Femke Flikkema is hij een verantwoordelijk voor de marketing activiteiten van de Concordia groep.

Waar Femke zich vooral bezig houdt met de online identiteit van het bedrijf, richt Johan zich meer op de outdoor reclame oplossingen.
De zichtbaarheid van het merk in het straatbeeld heeft voor een goede naamsbekendheid gezorgd. Men weet de vestigingen van Concordia in iedere gemeente goed te vinden. Op dit moment wordt er voornamelijk geadverteerd met de zusjes van Bouwcenter Concordia; Primo Keukens en van Concordia keuken & bad.

Inmiddels hebben zij in iedere gemeente waar zij een vestiging hebben wel een digitaal scherm staan. Op dit moment wordt er voornamelijk geadverteerd met de zusjes van bouwcenter Concordia; Primo keukens en Concordia keuken & bad. De reden hiervoor is dat het bouwcenter voornamelijk de aannemer als doelgroep kent en de andere twee ondernemingen vooral gericht zijn op particulieren. 

Iedere maand wordt er gekeken hoe het er per vestiging voor staat. De marketing strategie wordt daar dan op afgestemd.

”Soms heeft de ene gemeente net wat meer ondersteuning nodig op marketinggebied en soms de andere. We kijken dit per maand aan.”

Ook online heeft Concordia inmiddels al heel wat geadverteerd. Concordia heeft onder andere geadverteerd via Google. Toch merkt men duidelijk dat een reclame uiting in het straatbeeld (op digitale schermen of op vaste analoge positie) van grote toegevoegde waarde is als het gaat om herkenbaarheid. De naamsbekendheid krijgt door lokale advertenties een boost waardoor de lokale vestigingen goed worden gevonden.

Uitdagingen

De Corona crisis heeft voor het bedrijf niet veel uitdagingen opgeleverd. Volgens Johan is het zelfs drukker geworden dan voorheen.

”Doordat de mensen meer thuis zitten, slaan ze aan het klussen en verbouwen. Wij hebben het daardoor juist drukker gekregen!”

Uiteraard heeft het bedrijf wel de nodige maatregelingen moeten treffen in de verschillende vestigingen zoals looproutes en het plaatsen van schermen. Echter ondervinden ze hier volgens Johan geen last van. Mensen raken er, volgens hem, ook steeds meer aan gewend. 

Hofleverancier

Op 23 december 2006 vierde Concordia haar 100 jarige bestaan. Deze werd die dag bekroond met het hofleverancierschap.

Het predikaat ‘Hofleverancier’ staat onder meer voor bewezen kwaliteit, soliditeit en continuïteit van de onderneming.

In feite is het predikaat een soort visitekaartje. Het voegt een duidelijke meerwaarde toe. Het kan helpen de onderneming te onderscheiden van branchegenoten. Maar van de onderscheiding kan men niet leven, het blijft gaan om service en kwaliteit en dat is precies wat Concordia wil leveren.

De advertentie van Bouwcenter Concordia die te zien zijn op de digitale borden van Suurland Outdoor.

zelf ook aan de slag?