Roland de laak

Jumbo de Laak

roland de laak

Jumbo de Laak

”Bij Jumbo de Laak kom je thuis

Wij spraken met Roland de Laak van Jumbo de Laak in Uden.

Eigenheid

De vesting van De Laak bestaat op dit moment al reeds 15 jaar. De winkel heeft onder leiding van Roland de Laak onder meerdere vlaggen gevaren. Zo is de winkel, na 5 jaar onder de vlag van Super de Boer te hebben gewerkt, overgegaan naar de nieuwe franchise formule van Jumbo. Roland de Laak voelt zich thuis onder deze Jumbo vlag en voelt zich compleet vrij om een ‘eigen’ koers te varen.

”Ik ben nergens in mijn ondernemerschap beperkt geweest.”

Roland vindt het dan ook belangrijk een stukje eigenheid in zijn zaak uit te stralen. Jumbo de Laak onderscheidt zich door heel betrokken te zijn in de gemeenschap. Jumbo de Laak heeft bijvoorbeeld een lokaal assortiment. Daarnaast organiseren ze lokale activiteiten voor clubs, stichtingen en verenigingen in de buurt. 

”Het hoeft niet groots te zijn. Het kan ook in de kleine dingen zitten zoals een zakje pepernoten uitdelen. Alles om dat gemeenschapsgevoel te versterken.”

Roland zit zelf ook bij allerlei verenigingen in Uden. Het is belangrijk een herkenbaar gezicht te zijn in de buurt en dat hoeft niet altijd met geld te zijn maar simpelweg door betrokken te zijn, aldus Roland. 

Behalve Jumbo de Laak zijn er nog 2 filialen in Uden waar altijd mee samengewerkt wordt. Ook hierin is het belangrijk om eenheid uit te stralen. Buiten dat Jumbo de Laak onderscheidend wil zijn, willen ze de klant ook wel de vertrouwdheid van een Jumbo winkel geven door samen te werken met de andere vestigingen in Uden en zoveel mogelijk één lijn in het beleid te trekken.

”We willen de klant niet gek maken. Een Jumbo moet ook echt een Jumbo zijn.”

Nieuw beleid

De Corona crisis levert voor het bedrijf nieuwe uitdagingen op. Het reclame beleid wordt hier dan ook op aan gepast. Het is prettig dat de systemen van Suurland Outdoor hier de mogelijkheid toe bieden.

Over de discipline van de klant en het naleven van de Corona maatregelen is Roland de Laak goed te spreken. Hij is veel zichtbaar in zijn winkel en weet daarom goed wat er in zijn winkel leeft. Gelukkig volgen de klanten de (duidelijke) aanwijzingen in het Corona beleid van de winkel goed op.

”Wat lastig is met het huidige beleid is dat mijn gezicht niet zichtbaar is door het dragen van een mondmasker. Ik vind het altijd belangrijk om iedereen met een glimlach te ontvangen.”

Roland probeert nu dan maar op een andere manier contact te maken met de consumenten, door bijvoorbeeld een kort praatje of een handgebaar. 

Naast het aangepaste beleid merkt Roland ook een verschil in de winkel zelf. De schappen zijn minder gevuld omdat bepaalde leveranciers niet leveren. De consument maakt zich toch druk dat de Pindakaas met extra nootjes er niet is, aldus Roland. Voor dat soort zaken en alle andere vragen, loopt Roland rond op de vloer. 

”Ik heb de beste baan die er is. Wat ik voornamelijk doe is heel de dag kletsen. Ik weet niet eens hoe de kluis open moet.”

De winkel heeft zo’n grote groei doorgemaakt dat Roland zich die luxe kan permitteren. Hij hoeft niet zelf meer de bloemkolen in het schap te leggen en iedereen kan ingezet worden op de juiste positie in de winkel. Op die manier is er ruimte ontstaan waardoor hij zich optimaal kan inzetten voor het ‘thuisgevoel’ in de winkel. 

Het team is inmiddels uitgegroeid tot een club van 200 man. Roland vindt het belangrijk om ook hierin het eenheidsgevoel te creëren. Dit probeert hij met name te bewerkstelligen door wekelijks of dagelijks momenten te prikken om even met het personeel te praten en door het geven van het goede voorbeeld. 

”Als ik niet iedere klant begroet of dat bonnetje niet opraap, kan ik dat ook niet van mijn personeel verlangen. Ik heb een voorbeeldfunctie.”

Reclame

Roland geeft aan dat Jumbo de Laak al vanaf het begin adverteert bij Suurland Outdoor.  Zij maken gebruik van zowel de digitale schermen als de analoge borden. Voor Roland zijn de reclame uitingen van Suurland Outdoor vooral belangrijk voor de herkenbaarheid en zichtbaarheid in de omgeving. 

”De mensen rijden met 60 km per uur langs een bord dus het moet een korte, duidelijke boodschap zijn.”

Om deze reden kiest Roland ervoor om de uitingen op de borden hetzelfde te laten. Zij wisselen niet in hun advertentieaanbod. De consument herkent het Jumbo logo en de kleuren en wordt op deze manier gewezen op de aanwezigheid van deze winkel in Uden.

”De kracht van outdoor reclame is de zichtbaarheid in de omgeving. Wij willen graag laten zien dat we de grootste partij zijn op het gebied van levensmiddelen en dat maken de borden van Suurland outdoor mogelijk.”

Jumbo de Laak deelt de zendtijd op de borden met de andere Jumbo vestigingen, waarvan nog twee in Uden en één in Volkel. Wat we naar buiten communiceren is dat we één en dezelfde winkel zijn en dan mag de consument bepalen in welke supermarkt het beste assortiment ligt en waar ze de beste service bieden, aldus Roland.

De advertentie van Jumbo de Laak zoals deze te zien is op de digitale borden van Suurland Outdoor.